Pages

Wednesday, October 17, 2012

Laporan Refleksi Pengajaran Makro dan Pengajaran Semula Sains


Laporan Refleksi Pengajaran Makro dan Pengajaran Semula Sains

Pengenalan
Pada 13 September 2012, bersamaan dengan Hari Khamis yang lepas, saya telah menjalankan pengajaran makro mengenai topik pembelajaran “Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kadar Penyejatan Air” di bawah tema Menyiasat Alam Bahan, Sukatan Pelajaran Sains KBSR Tahun 5, terhadap 15 orang guru pelatih yang bertindak sebagai murid-murid Tahun 5. Pengajaran makro yang dijalankan selama satu jam (60 minit) tersebut dijalankan bersama-sama dengan dua orang lagi ahli kumpulan saya di bawah seliaan pensyarah kursus saya.
Pada pengajaran makro tersebut, saya telah mengajar bahagian perbincangan berdasarkan pemerhatian dan membimbing murid untuk membuat kesimpulan pada peringkat penstrukturan semula idea, membincangkan lembaran kerja dan kepentingan-kepentingan penyejatan dalam kehidupan seharian kita di bawah peringkat aplikasi idea, dan seterusnya membuat penutup akademik dan menguji kefahaman murid untuk peringkat Refleksi. Borang-borang maklum balas telah kami edarkan kepada guru-guru pelatih untuk menilai dan memberikan komen mereka terhadap kami sepanjang kami menjalankan pengajaran makro tersebut.
Walaupun terdapat banyak gangguan dan kekangan semasa menjalankan pengajaran makro tersebut, namun bersyukur kepada Tuhan kerana saya telah berjaya melaksanakan pengajaran tersebut dengan lancar. Terdapat banyak perkara yang telah saya pelajari daripada pengajaran makro ini. Oleh itu, refleksi ini akan membincangkan kekuatan-kekuatan dan kelemahan-kelemahan yang dikenalpasti semasa menjalankan pengajaran makro, memberikan cadangan-cadangan penyelesaian untuk mengatasi kelemahan-kelemahan yang telah saya kemukakan, serta proses-proses dan perasaan semasa menjalankan pengajaran semula makro berdasarkan rakaman, maklum balas rakan-rakan sebaya, dan pensyarah.

Kekuatan-Kekuatan yang Dikenalpasti
Sepanjang menjalankan pengajaran makro, saya sedar bahawa saya dapat mengurus dan mengawal bilik darjah dengan tersusun dan berkesan. Hal ini demikian kerana saya telah menggunakan pelbagai cara dan “cue” untuk mengawal keadaan dalam bilik darjah. Sebagai contoh, saya telah meminta murid-murid untuk mengangkat tangan sebagai tanda sudah bersedia atau sudah siap melakukan lembaran kerja. Apabila saya mendapati bahawa murid-murid mula berbual-bual semasa sendiri atau kurang memberikan fokus kepada pembelajaran, saya akan bertepuk tangan atau bertanya beberapa soalan untuk mendapatkan perhatian mereka. Menurut Haliza dan Joy (2009), pengurusan bilik darjah merujuk kepada semua tindakan guru semasa mengendalikan kelas supaya dapat mewujudkan suasana persekitaran yang tersusun untuk mengalakkan pembelajaran yang berkesan. Oleh itu, dengan menggunakan cara-cara seperti ini, saya percaya bahawa keadaan murid-murid akan lebih terkawal dan dapat menumpukan perhatian mereka terhadap apa yang telah kita ajar.
Selain itu, saya juga sedar bahawa saya berupaya untuk mewujudkan komunikasi yang berkesan dan interaksi dua hala dengan murid dengan baik. Daripada pemahaman yang lepas, saya sedar bahawa komunikasi yang berkesan dapat menghasilkan iklim pembelajaran yang kondusif dan murid-murid akan lebih aktif dalam proses P&P (Mok, 2008). Oleh itu, semasa mengajar, saya sering mengutarakan soalan-soalan yang sesuai dengan tahap kognitif murid-murid kepada mereka. Semasa membincangkan lembaran kerja, saya akan berinteraksi dengan murid dan melibatkan murid dalam perbincangan dengan meminta murid-murid memberikan pendapat atau jawapan mereka, dan bertanya kepada murid-murid yang lain sama ada mereka bersetuju dengan jawapan murid tersebut.
Pelbagai teori, kaedah, dan teknik juga saya aplikasikan semasa menjalankan pengajaran makro tersebut. Antaranya ialah teknik penyoalan, semasa saya bertanya soalan terhadap murid-murid saya. Selain itu, kaedah pembelajaran koperatif juga telah saya gunakan apabila saya meminta murid-murid berbincang untuk mendapat satu jawapan yang dipersetujui sesama mereka dalam kumpulan. Menurut Tay (2000), pembelajaran  koperatif bermaksud sekumpulan murid bekerjasama belajar dalam kumpulan kecil bagi mencapai matlamat pendidikan yang dikongsi bersama. Malah, saya turut menggunakan pengajaran ekspositori apabila saya “bersyarah” dan memberitahu murid-murid tentang kepentingan proses penyejatan dalam kehidupan harian kita. Saya juga mengaplikasikan teori pembelajaran behavioris, apabila saya meminta murid-murid bertepuk tangan apabila murid-murid mampu menjawab soalan dengan betul sebagai satu usaha untuk memotivasi murid-murid agar mereka terus aktif dalam pembelajaran. Situasi ini memberikan satu iktibar yang amat penting kepada saya bahawa sebagai seorang guru yang berkaliber dan dedikasi, kita perlulah bijak mengaplikasikan pelbagai teori, kaedah, dan teknik semasa mengajar supaya kita dapat menyampaikan kandungan pengajaran kita dengan sempurna di samping murid-murid tidak bosan dengan pengajaran kita.
Di samping itu, saya berpendapat bahawa saya mempunyai keyakinan diri yang amat tinggi sepanjang menjalankan pengajaran makro saya. Walaupun saya tidak pernah mengajar sebelum ini, namum saya tetap bertindak seperti saya seorang guru yang sangat berpengalaman dalam bidang pendidikan semasa menjalankan pengajaran makro tersebut. Pada saya, keyakinan diri ini adalah amat penting kerana murid hanya akan mendekati, menghormati, dan mencontohi tindakan gurunya apabila gurunya sentiasa berkeyakinan dalam menjalankan semua tugasannya. Kesannya, pengajaran saya berjaya dan semua murid membuat apa yang saya minta tanpa menimbulkan sebarang masalah disiplin.
Kefasihan dan kelancaran bahasa yang ada pada diri saya juga membantu saya menyempurnakan pengajaran makro pada hari tersebut. Walaupun saya perlu bebahasa Melayu dan berhadapan dengan banyak soalan yang dikemukakan oleh murid-murid, namun saya masih dapat menyampaikan segala kandungan pembelajaran saya dengan lancar tanpa sebarang masalah ketidakfahaman bahasa.
Penggunaan pelbagai media bahan bantu mengajar, iaitu slaid-slaid power point dan juga video, serta lembaran kerja yang menarik yang telah saya gunakan semasa menjalankan pengajaran makro juga membolehkan murid mengekalkan minat dan motivasi mereka terhadap pelajaran, menyebabkan mereka sentiasa melibatkan diri secara aktif sepanjang proses P&P, dan membolehkan mereka lebih mengingati kandungan pembelajaran yang telah kita ajar. Oleh itu, BBM dan juga lembaran kerja juga memainkan peranan dalam pelaksanaan pengajaran makro yang berjaya dan berkesan.
Secara keseluruhannya, saya mendapat maklum balas daripada rakan-rakan dan pensyarah saya bahawa pengajaran makro yang telah saya laksanakan pada hari tersebut adalah mantap dengan penerangan yang jelas, nada suara yang kuat dan baik, intonasi yang menarik dan arahan yang agak jelas. Sesungguhnya ini amat mengejutkan saya, tetapi gembira memandangkan ini merupakan kali pertama saya menjalankan pengajaran makro terhadap subjek Sains ini.

Kelemahan-Kelemahan yang Dikenalpasti
Walaupun saya dapat melaksanakan pengajaran makro saya dengan agak berjaya, tetapi saya mendapati bahawa murid-murid seakan-akan tertekan dan kurang riang semasa saya mengajar. Pada masa itu saya tertanya-tanya kepada diri sendiri: Adakah saya terlalu garang atau tegas semasa mengajar? Adakah murid-murid tidak dapat mengikuti apa yang sedang saya ajar? Selepas melihat semula proses pengajaran makro saya menerusi rakaman video, saya mendapati dan sedar bahawa rupa-rupanya unsur humor atau kecindaan semasa mengajar masih kurang dalam diri saya. Hal ini demikian kerana saya mendapati bahawa saya agak serius dan tidak senyum semasa mengajar, memandangkan saya agak cemas dan gementar ketika menjalankan pengajaran makro tersebut. Keadaan ini mungkin menyebabkan murid-murid beranggapan bahawa saya ialah seorang guru yang garang, kurang ramah, sukar didekati, dan tegas orangnya.
Semasa melihat semula rakaman pengajaran makro saya, saya juga mendapati bahawa saya selalu menggunakan perkataan “Ah” apabila saya sedang berfikir atau semasa mengadakan interaksi dengan murid-murid. Saya sedar bahawa penggunaan perkataan-perkataan yang tidak diperlukan dengan terlalu kerap seperti ini akan mengganggu kelancaran dan proses pelaksanaan pengajaran-pembelajaran. Namun, ia memerlukan satu tempoh masa yang agak panjang untuk saya berubah memandangkan ia sudah menjadi sebahagian daripada tabiat saya semasa bercakap.
Aspek kelemahan lain yang dapat saya kenalpasti semasa menonton semula rakaman pengajaran makro saya ialah saya seakan-akan hanya berdiri statik di sesuatu tempat sahaja dan tidak bergerak ke sana sini untuk mendekati diri dengan murid. Keadaan ini mungkin menyebabkan murid beranggapan bahawa guru ini adalah sukar untuk didekati dan hanya selesa apabila berada di tempat tersebut. Murid-murid juga akan beranggapan bahawa guru tersebut hanya akan berada di tempat itu sampai tamat kelas dan tidak akan datang ke meja mereka. Lantas mereka pun mula kurang memberikan fokus dan mula membuat kerja mereka sendiri. Walaupun saya tidak sedar bahawa saya tidak mempunyai banyak pergerakan semasa mengajar, namun, aspek ini begitu ketara dan jelas kelihatan apabila saya melihat semula pengajaran makro saya.
Daripada borang-borang maklum balas rakan-rakan yang telah kami kumpulkan, saya mendapati bahawa terdapat sesetengah guru pelatih yang merasakan bahawa kadar percakapan saya adalah terlalu cepat. Keadaan ini mungkin akan menyebabkan murid-murid tidak dapat mendengar apa yang hendak saya sampaikan semasa mengajar. Kesannya, murid-murid mungkin akan tertinggal dalam pelajaran atau gagal melakukan apa-apa perkara yang telah saya arahkan. Maklum balas pertama saya selepas saya mendapat tahu perkara ini ialah: Adakah pernyataan ini benar? Ataupun tanggapan sesetengah orang sahaja? Selepas mengimbas kembali apa yang berlaku semasa pengajaran makro, saya juga mendapati masalah yang sama. Oleh itu, ini memberikan satu kesedaran kepada saya bahawa apabila saya mengajar kelak, saya perlu bercakap pada kadar yang sesuai dengan tahap kognitif murid-murid dan pastikan bahawa setiap murid faham akan apa yang ingin saya sampaikan sebenarnya.
Tuntasnya, masih terdapat banyak kelemahan yang terdapat pada diri saya semasa menjalankan pengajaran makro, seperti kurang prihatin, tulisan kecil, dan sebagainya selain daripada kelemahan yang disebutkan di atas. Kelemahan-kelemahan ini mungkin tidak begitu serius atau ketara semasa mengajar, tetapi saya percaya bahawa ia tetap akan memberikan kesan yang tidak baik pada jangka masa yang panjang. Oleh itu, saya perlulah memikirkan cara-cara yang sesuai untuk mengatasi kelemahan-kelemahan yang dapat saya ketengahkan seperti yang disenaraikan di atas.

Cadangan Penambahbaikan
Untuk mengatasi masalah kekurangan unsur kecindaan atau humor semasa mengajar, saya sedar bahawa saya perlulah sentiasa senyum dan mempamerkan riak wajah yang ceria kepada murid-murid. Hanya dengan ini murid-murid akan berasa bahawa gurunya adalah seorang yang ceria dan mudah didekati. Selain itu, saya juga boleh mencari atau memikirkan beberapa jenaka lawak yang boleh dikongsikan bersama di kelas semasa rehat atau ketika perantaraan antara peringkat pengajaran. Dengan berbuat demikian murid-murid mungkin akan beranggapan bahawa guru tersebut mempunyai unsur kecindaan yang amat tinggi.
Selain itu, saya juga perlulah mencuba untuk mengurangkan penggunaan istilah “Ah” semasa berfikir atau semasa berinteraksi dengan murid-murid. Apabila saya berfikir panjang, bukan sahaja perkataan “Ah” sahaja, malah perkataan-perkataan seperti “lah”, “kah”, “ya”, “eh”, dan sebagainya juga haruslah saya kurang sebanyak yang mungkin. Dengan mengurangkan percakapan seperti ini, saya percaya bahawa saya akan dapat menyampaikan kandungan saya dengan lebih lancar dan ia akan lebih mempamerkan sifat profesional saya sebagai seorang guru yang mulia dan beretika.
Pada pengajaran makro yang seterusnya atau praktikum yang akan datang, saya juga akan berusaha untuk melakukan pergerakan dari satu tempat ke satu tempat, dengan kadar yang sesuai. Hal ini demikian kerana saya percaya bahawa pergerakan yang terlampau banyak juga kurang sesuai kerana ia boleh dianggap sebagai satu gangguan kepada murid-murid. Oleh itu, memiliki sedikit pergerakan di dalam bilik darjah nescaya mampu menarik perhatian murid dan menyebabkan mereka fokus kepada pembelajaran tanpa berani melakukan apa-apa perkara yang tidak berkaitan dengan pelajaran.
Di samping itu, saya juga akan mencuba untuk mengawal kadar pertuturan saya agar tidak terlalu cepat atau terlalu perlahan. Mungkin saya boleh berhenti seketika untuk membolehkan murid-murid memikir sejenak apa yang telah saya sampaikan atau bertanya kepada murid-murid sama ada mereka faham atau dapat mengikuti pelajaran sebelum saya meneruskan topik pembelajaran yang seterusnya. Dengan cara ini, saya dapat memastikan bahawa tiada murid yang tidak faham atau tertinggal pelajaran dalam proses pengajaran-pembelajaran saya.
Akhir sekali, saya sedar bahawa membuat persediaan awal yang rapi adalah perlu dan mustahak agar dapat merancang apakah yang hendak saya lakukan di samping menguasai penggunaan masa dalam kelas dengan lebih baik. Dengan membuat persediaan awal yang lebih rapi, saya dapat menjalankan rehearsal dan memastikan bahawa saya dapat menyampaikan semua kandungan pengajaran saya pada masa yang telah ditetapkan dengan kadar yang maksima.

Proses Pengajaran Semula Pengajaran Makro
            Semasa menonton semula bahagian pengajaran makro yang telah saya laksanakan pada hari tersebut, saya mendapati bahawa saya langsung tidak mempunyai pergerakan apabila saya mengajar peringkat aplikasi idea, iaitu kepentingan-kepentingan penyejatan dalam kehidupan kita. Saya juga banyak menggunakan perkataan “Ah” semasa berinteraksi dengan murid-murid. Malah, muka saya kelihatan agak murung dan tidak ceria semasa mengajar, sehingga guru-guru pelatih memberikan maklum balas seperti tegas dan tidak beramah-tamah pada borang maklum balas saya. Oleh itu, saya mengambil keputusan untuk mengajar semula bahagian kepentingan penyejatan dalam kehidupan kita, disusuri dengan bahagian refleksi sebagai penutup P&P saya.
Saya telah menjalankan pengajaran semula bahagian yang perlu penambahbaikan ini pada 19 September 2012. Semasa mengajar semula, saya cuba menfokus dan membaiki kelemahan yang telah saya kenalpasti pada pengajaran yang lepas. Oleh itu, saya lebih banyak menggerakkan diri saya ke sana dan ke sini semasa mengajar, melibatkan murid secara aktif, kurangkan penggunaan perkataan “Ah”, dan menulis respon-respon murid pada kad-kad manila supaya perkataan yang ditunjukkan adalah lebih besar dan cantik. Sesi pengajaran semula berjalan dengan agak sempurna.
Selepas pengajaran semula, kebanyakan guru pelatih beranggapan bahawa saya berjaya mengurangkan kelemahan-kelemahan yang telah saya kenalpasti daripada pengajaran makro yang lepas, dan seterusnya menyebabkan proses P&P tersebut berjalan dengan lebih lancar. Saya sangat gembira dan terharu kerana semua usaha saya membuahkan hasil dan menyebabkan saya lebih yakin untuk mengajar.

Penutup
Kesimpulannya, saya telah mempelajari banyak perkara yang tidak dapat saya pelajari dalam kuliah daripada pengajaran makro ini. Ini memberikan keyakinan yang sangat tinggi kepada saya bahawa saya akan dapat menunjukkan prestasi yang cemerlang apabila saya menjalankan praktikum semester depan kelak. Saya berharap bahawa saya mampu melakukan yang terbaik pada pengajaran yang seterusnya.

Rujukan
Haliza Hamzah & Joy Nesamalar Samuel. (2009). Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku. Selangor Darul Ehsan: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Mok, S. S. (2008). Murid dan Alam Belajar. Selangor Darul Ehsan: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Tay, L. K. (2000, November). Kaedah Pembelajaran Koperatif: Ke Arah Pembelajaran Bacaan Pemahaman Teks Yang Berkesan. Jurnal Akademik MPSAH, 8, 1-8.

ctk@2012 copyright

No comments:

Post a Comment