Pedagogi Releven Budaya (Culturally Relavent Pedagogy)
Oleh
Chang Tun Kuet
(PISMP SN Ambilan Januari 2011)
Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang
Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang
1.0
Pengenalan
Malaysia merupakan sebuah negara yang didiami oleh
pelbagai kaum dan etnik. Malaysia pernah diiktiraf sebagai sebuah negara yang
boleh dijadikan model terbaik di mana penduduk terdiri daripada pelbagai etnik
yang boleh hidup dengan aman berasaskan sikap saling mempercayai (“Malaysia Diiktiraf
Model Terbaik”, 2010). Walaupun semua kaum dan etnik memiliki latar belakang
sosiobudaya yang berbeza, tetapi semua rakyat Malaysia tetap layak menikmati
pendidikan yang percuma selama 11 tahun atas pegangan kepercayaan “pendidikan
untuk semua” (Education for All, EFA)
dan dasar pendidikan negara (Choong, 2008).
Memandangkan dasar pendidikan negara adalah sebegini, ia
telah memberikan cabaran dan tugas yang besar bagi guru untuk mengajar,
menyampaikan ilmu pengetahuan, serta mendidik anak-anak muridnya yang terdiri
daripada latar belakang sosiobudaya yang berbeza. Menurut Noriati, Boon, Sharifah,
dan Zuraidah (2011), bakal-bakal guru harus mendapatkan pendidikan dan latihan
yang menghala ke penguasaan pengetahuan dan kemahiran demi memastikan guru
mampu menganalisis isu berhubung etnik, budaya dan amalan etnik-etnik secara
kritikal serta mengenal pasti pendekatan yang paling berkesan untuk memberikan
pengalaman yang bermakna kepada murid. Guru perlu memastikan setiap murid tidak
tertinggal dalam pelajaran mereka dengan mengambil kira kepelbagaian aspek budaya
murid. Dalam konteks ini, pengetahuan mengenai pedagogi releven budaya menjadi
amat penting dan harus diketahui dan dimiliki oleh setiap pendidik negara demi
membina ilmu pengetahuan yang bermakna kepada murid di samping memudahkan tugas
pengajaran dan pembelajaran mereka.
Sesungguhnya pedagogi releven budaya melibatkan latar
belakang, pengetahuan dan pengalaman murid untuk memberitahu guru apakah kaedah
dan metadologi yang harus digunakan oleh guru. Maka dalam nukilan ini, kita
akan melihat dan membincangkan konsep dan definisi pedagogi releven budaya,
tujuan dan kepentingan pedagogi releven budaya, ciri-ciri atau
kriteria-kriteria pedagogi releven budaya, elemen-elemen dalam pedagogi releven
budaya, dan usaha-usaha memupuk hubungan etnik antara masyarakat Malaysia
supaya dapat membina sebuah negara yang harmoni.
2.0
Konsep dan Definisi Pedagogi Releven Budaya
Sebelum definisi pedagogi releven budaya ditakrif,
istilah-istilahnya perlukah ditakrif terlebih dahulu supaya kita dapat memahami
konsep ini dengan lebih mendalam. Menurut Ibrahim, Azizah, Saidah, Aziah,
Salmah, dan Rodziah (2005) dalam Kamus Dewan Edisi Keempat, pedagogi dapat
didefinisikan sebagai kajian mengenai kaedah dan prinsip pengajaran, khususnya
pengajaran dalam pendidikan formal. Dengan kata lain, ia merupakan satu jenis
sains dan seni mengenai cara mengajar di sekolah. Ibrahim et al. (2005) juga mendefinisikan istilah releven sebagai sesuatu
yang ada kaitan atau hubungannya dengan apa yang dibicarakan, apa yang berlaku,
dan sebagainya. Sementara itu, budaya dari segi sosiologi pula dapat
ditakrifkan sebagai sesuatu cara hidup yang dipelajari, diubahsuaikan dan
diturunkan dari generasi ke generasi dalam sesebuah masyarakat tertentu (Syed
& Ahmad, 2010). Menurut Trumbull (2005) menerusi Oran (2009) pula
mendefinisikan budaya sebagai satu sistem nilai, kepercayaan, dan cara untuk
mengetahui panduan komuniti masyarakat dalam kehidupan seharian mereka. Tuntasnya,
frasa ini menggambarkan satu kajian mengenai bagaimana seseorang pendidik untuk
mengajar murid-murid sekolah dengan mengambil kira dan menyerapkan perbezaan cara-cara
hidup,cara-cara belajar, etnik, dan latar belakang murid itu sendiri.
Sebenarnya, frasa pedagogi releven budaya mula
diperkenalkan oleh Gloria Ladson-Billings pada tahun 1992. Menurut Coffey
(2008), seiring dengan masa berkembang, ahli-ahli antropologi,
sosio-linguistik, dan pendidik-pendidik telah mengembangkan pedagogi ini
mengikut cara masing-masing. Kesannya, pelbagai
istilah lain telah diperkenalkan seperti culturally appropriate, caltural congruent, culturally responsive,
culturally historical, culturally compatible, dan sebagainya. Walau
bagaimanapun, sebenarnya semua pedagogi
ini adalah lebih kurang sama dan berasal daripada pedagogi yang sama, iaitu
pedagogi releven budaya.
Menurut Gloria Ladson-Billings dalam jurnalnya yang
bertajuk “Reading Between the Lines and
Beyond the Pages: A Culturally Relevent Approach to Literacy Teaching”
menerusi Noriati, Jamilah, Zuraidah, Lee, dan Raymond (2009), “Culturally relevent pedagogy is a pedagogy
that empowers studuents intellectually, socially, emotionally, and politically
by using cultural referents to impart knowledge, skills, and attitudes”. Ia
bermaksud, pedagogi releven budaya ialah pedagogi yang mengupayakan kekuatan
intelek, sosial, emosi, dan politik murid dengan merujuk budaya dalam mengusasi
pengetahuan, kemahiran, dan sikap menurut Noriati et al. (2011).
Selain daripada Gloria Ladson Billings, Geneva Gay dan
Kris Gutierrez juga merupakan antara pelopor dalam bidang pedagogi releven
budaya ini. Gay (2002) dalam jurnalnya yang bertajuk “Preparing for Culturally Responsive Teaching” mengatakan bahawa:
“Culturally responsive teaching is defined as using the
cultural characteristics, experiences, and perspectives of ethnically diverse
students as conduits for teaching them more effectively. It is based on the
assumption that when academic knowledge and skills are situated within the
lived experiences and frames of reference of students, they are more personally
meaningful, have higher interest appeal, and are learned more easily and thoroughly
(Gay, 2000).”
(Gay,
2002)
Penyataan ini membawa mesej yang amat jelas bahawa pedagogi
releven budaya merupakan satu kaedah pendekatan yang melibatkan penggunaan
ciri-ciri budaya, pengalaman, rujukan, dan perspektif budaya yang pelbagai
dalam usaha mengajar murid-murid dengan lebih sesuai dan berkesan. Gay (2010)
menerusi Noriati et al. (2011)
mengatakan bahawa kepelbagaian etnik, warisan, dan budaya yang akan
mempengaruhi sikap dan tingkah laku murid wajar dimasukkan dalam kurikulum yang
sedia ada pada masa kini. Semasa proses P&P, murid-murid akan sedar dan
menghargai warisan budaya sendiri dan orang lain, dibekalkan sumber dan
maklumat yang berlainan dan pelbagai di sekolah. Malah, apa yang diajar oleh
guru harus menghubungkan pengalaman di rumah dan di sekolah kerana ia akan menggambarkan
keadaan sosiobudaya yang sebenar. Oleh itu, strategi pengajaran dan bimbingan
yang meluas dan pelbagai dikaitkan dengan perbezaan individu perlu
diaplikasikan apabila seseorang guru berhasrat untuk mengajar berasaskan
pedagogi releven budaya.
Gutierrez dan Rogoff (2003) pula mencadangkan pedagogi
releven budaya sebagai satu pendekatan yang dapat mengatasi cabaran mengajar
murid-murid yang terdiri daripada pelbagai budaya dengan memberikan fokus
penyelidik, pendidik, dan peserta kepada variasi dalam latar belakang sejarah
dan pengamalan budaya setiap golongan budaya etnik. Penyelidikan Gutierre dan
Rogoff adalah lebih kepada perkembangan sejarah budaya kerana mereka percaya
bahawa setiap budaya memiliki ciri-cirinya yang tersendiri yang harus dikenalpasti
oleh guru-guru dalam usaha membantu guru menyediakan sumber-sumber pelajaran,
menolong murid-murid menentukan cara belajar mereka, meningkatkan prestasi
pelajaran, dan seterusnya berjaya dalam akademik mereka. Gutierrez dan Rogoff
(2003) percaya bahawa perkembangan seseorang mestilah berkaitan dan tidak dapat
dipisahkan dengan budaya dan sejarahnya. Dari perspektif sejarah budaya, kita
akan dapat melihat dan menilai cara seseorang membuat kerja, memahami sejarah
penglibatan seseorang dalam pelbagai komuniti, termasuklah komuniti etnik dan
nasional, di samping komuniti akademik dan keagamaan.
3.0
Tujuan dan Kepentingan Pedagogi Releven Budaya
Tujuan utama pengenalan pedagogi releven budaya adalah
untuk memastikan pendidik menyedari dan menghargai kepelbagaian budaya dan pandangan
mengenai populasi murid di sekolah dan mengelakkan diri daripada menganggap
atau mempromosikan perspektif diri-sendiri sebagai pandangan atau kepercayaan
universal (Oran, 2009). Sekiranya seseorang guru memahami pedagogi releven
budaya dengan mendalam, beliau akan dapat memahami mengapa seseorang murid di
kelasnya berkelakuan di luar norma masyarakat dan tidak akan memarahinya
sekiranya kelakuannya adalah luar biasa berbanding dengan murid lain. Lantas,
prejudis guru terhadap sesetengah golongan kaum dan etnik akan dapat dihapus,
dan sikap keterbukaan, toleransi, dan hormat-menghormati antara guru dan dengan
murid akan dapat dipupuk di sekolah. Sesungguhnya, tiada seorang murid yang
harus mengorbankan warisan budaya, identiti etnik, dan rangkaian sosialnya
semata-mata demi mendapatkan pendidikan di sekolah (Oran, 2009).
Noriati et al.
(2011) mempercayai bahawa pedagogi relevan budaya merupakan salah satu cara
yang dapat membolehkan murid-murid mempertahankan identiti budaya mereka
sendiri di samping dapat mencapai kecemerlangan akademik. Malah, dengan
pengolahan P&P yang berkesan dan berintekasi secara positif dengan murid,
diharapkan semangat kebanggaan budaya akan dapat dipupuk dalam kalangan murid
dan seterusnya memangkinkan kematangan intelek. Hanya dengan memahami pelbagai
aspek perbezaan individu murid-murid seperti latar belakang dan etnik, cara
belajar dan sebagainya, guru dapat mengaplikasikan pedagogi ini untuk
memaksimumkan peluang pembelajaran murid-murid, lantas mengubah sikap
murid-murid terhadap mustahaknya pelajaran dalam kehidupan mereka.
Selain itu, pedagogi releven budaya merupakan salah
sejenis pendekatan yang paling berkesan untuk mencapai matlamat akademik dan tuntutan
sosial murid-murid yang berasal daripada pelbagai budaya. Sebagai pendidik,
kita perlu memahami kepelbagaian murid, bukan hanya sekadar mengenal dan
mentafsir konsep sahaja, tetapi perlu mencerakin serta mengambil kira keunikan
perspektif dan budaya dan sosial setiap murid yang terdapat di dalam bilik
darjah supaya kesepaduan perolehan ilmu, kemahiran dan sikap yang holistik yang
diperoleh oleh murid-murid dapat mencapai hasrat yang dikehendaki oleh Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan Rukun Negara (Noriati et al., 2009).
Di samping itu, kesedaran dan pemahaman mengenai pedagogi
releven budaya juga adalah amat penting untuk membantu guru-guru untuk merancang
pengajaran dan pembelajaran (P&P) mereka dengan berkesan. Kita sebagai guru
seharusnya sedar dan memahami hakitat bahawa di Malaysia, murid-murid kita
biasanya tidak akan terdiri daripada sejenis kaum sahaja, tetapi terdiri
daripada pelbagai kaum. Oleh itu, metadologi dan pedagogi yang sesuai dan
releven menggunakan berbagai-bagai jenis strategi dan kaedah P&P mampu
menjadikan pembelajaran kita lebih bermakna kepada semua murid (Syed &
Ahmad, 2010). Maka, guru yang memberikan perhatian kepada aspek ini akan
mengambil kira sensitiviti budaya semasa mereka menganalisis latar belakang
murid, merancang aktiviti, menyediakan bahan bantu mengajar, mengelola
aktiviti, mengurus dan melaksanakan P&P di bilik darjah, serta menetapkan
prosedur dan kaedah penilaian untuk murid-murid kelak.
Tuntasnya, sebagai seorang guru yang peka terhadap
kepelbagaian sosiobudaya dan mengajar di sebuah negara yang terdiri daripada
pelbagi kaum dan etnik, pedagogi releven budaya adalah sesuai dan penting bagi kita
untuk memahami konsep kepelbagaian murid semasa menghadapi murid-murid yang
berlatarkan pelbagai budaya demi mewujudkan suasana P&P di dalam bilik darjah
yang lebih berkesan, maksima, sempurna, dan optima bagi semua murid.
4.0
Ciri-Ciri/ Kriteria-Kriteria dalam Pedagogi Relevan
Budaya
Menurut Guittierez (1994) dan Ladson-Billings (1994)
menerusi Noriati et al. (2009), antara
ciri pedagogi releven budaya termasuklah pembelajaran akan menjadi lebih
berkesan apabila murid mengabungkan semua pengetahuan, konsep, prosedur,
kemahiran dan strategi yang telah dipelajari oleh mereka daripada situasi
pelbagai budaya ke dalam kesepaduan ilmu dan nilai tanpa prejudis budaya, pedagogi
releven budaya adalah mustahak bagi murid untuk memahami latar belakang mereka
yang berlainan budaya, supaya murid dapat belajar dalam proses aktif
pembelajaran merentasi pelbagai budaya, dan selain membantu pelajar memperoleh
pengetahuan, pedagogi relevan budaya juga memberikan motivasi murid untuk belajar
secara konstektual, iaitu mengambil kira pengalaman murid yang berbeza.
Berdasarkan ciri-ciri yang disenaraikan di atas, kita
dapat merumuskan bahawa pembelajaran yang mampu menghubungkan pengalaman murid
di rumah dengan pengalaman di sekolah serta memenuhi tuntutan dan keperluan
kurikulum dan menjanjikan kecemerlangan murid dari segi semua aspek di sekolah.
Pedagogi releven budaya harus memanfaatkan latar belakang, pengetahuan dan
pengalaman murid untuk memahami pengajaran guru, serta menjadikan budaya
sebagai sumber dalam pengajaran dan pembelajaran.
Untuk mengetahui ciri-ciri pedagogi releven budaya dengan
lebih lanjut, Ladson Billings (1995a, 1995b) telah mengutarakan tiga jenis
kriteria untuk menjelaskan pedagogi releven budaya. Antaranya termasuklah
kejayaan akademik murid, persaingan budaya, dan budaya mengkritik.
4.1
Pedagogi Releven Budaya dengan Kejayaan Akademik Murid
Menurut Ladson-Billings (1995a), pedagogi releven budaya
memerlukan murid untuk mengekalkan integriti budaya di samping mengekalkan
kecemerlangan kejayaan. Ramai pendidik percaya bahawa murid menjadi sebahagian
daripada penyumbang dalam menggalakkan pembelajaran dan kecemerlangan akademik
apabila murid mudah memahami sesuatu kandungan pelajaran yang dikaitkan dengan
pengetahuan sedia ada murid, iaitu pengalaman hidup mereka dalam komuniti dan
budaya masing-masing (Noriati, et al.,
2011). Oleh itu, sekiranya seseorang guru mengambil kira aspek budaya dan
memasukkan cara-cara hidup murid dalam proses P&P mereka, nescaya ia dapat
meningkatkan kemajuan murid dalam bidang pembelajaran dengan memberikan tumpuan
membantu dan membimbing murid menguasai kemahiran membaca, menulis, bertutur,
malah mampu menyelesaikan masalah dan bersama-sama dengan rakan yang lain
mencari jalan untuk mengatasi masalah. Coffey (2008) mengatakan bahawa dalam
usaha memastikan murid menyertai masyarakat yang demokratik, murid perlu membangunkan
kemahiran literasi dan numerasi mereka, serta mengembangkan kemahiran mereka
dalam teklologi, keupayaan sosial dan politik. Dengan menumpukan perhatian
tentang kepentingan kejayaan akademik dalam dunia hari ini, maka guru dapat
memupuk dan merangsang murid mereka untuk mencapai kejayaan intelektual yang
diingini.
4.2
Pedagogi Releven Budaya dengan Persaingan Budaya
Menurut Ladson-Billings (1995b) menerusi Coffey (2008),
guru yang berfokus kepada pembangunan persaingan budaya akan menggalakkan
murid-murid mereka belajar bagaimana untuk mengekalkan integriti budaya mereka.
Guru yang menekankan releven budaya akan menggunakan budaya sebagai wahana
untuk belajar. Guru juga akan menggunakan pedagogi releven budaya untuk
membekalkan murid-murid ilmu pengetahuan dengan syarat membina pengetahuan
baharu berdasarkan pengetahuan sedia ada atau pengalaman budaya mereka. Oleh itu,
guru yang mementingkan budaya akan menggalakkan murid-muridnya untuk bersedia mempelajari
dan menyokong budaya sama ada budaya di sekolah mahupun budaya di rumah.
Manakala guru berperanan untuk menilai dan membina kemahiran sedia ada pada
murid berdasarkan budaya yang dibawa dari rumah. Hasil pembelajaran tidak hanya
berfokus pada pencapaian akademik semata-mata, sebaliknya turut berhasrat
mempertahankan identiti dan warisan budaya.
4.3
Pedagogi Releven Budaya dengan Budaya Mengkritik
Menurut Noriati et
al. (2011), dalam pendidikan, guru akan membantu murid untuk mengenal
pasti, mengkritik dan menambah baik ketidaksamarataan sosial melalui
pembangunan sosiopolitik dan kesedaran kritikal. Kita sebagai guru harus sedar
bahawa murid diibaratkan menjalani kehidupan sebagai sebuah keluarga yang
besar, berkembang, saling menyokong dan saling membantu demi mencapai kehidupan
yang berjaya dan berkualiti. Dalam usaha membina sebuah komuniti akademik, guru
perlu melayani kehendak dan keperluan murid yang mempunyai perasaan sepunya,
menghargai perbezaan yang ada pada diri murid serta mampu mengetengahkan konsep
kendiri setiap murid. Persekitaran yang terdiri daripada pelbagai budaya juga akan
membantu membina pedagogi relevan budaya, dan seterusnya mewujudkan amalan
demokrasi budaya serta menyediakan murid menjadi rakyat yang global dan lokal.
Pendekatan ini turut akan membuka ruang kepada guru dan murid untuk menjalani
aktiviti perbincangan, refleksi serta analisis identiti etnik yang akan menjurus
ke arah pemupukan nilai-nilai persefahaman yang tinggi. Sesungguhnya, sebelum
kejayaan akademik dan persaingan budaya, murid mestilah mengembangkan kesedaran
sosio-politikal yang lebih luas dan membenarkan mereka mengkritik norma
masyarakat, nilai, dan sebagainya demi mewujudkan kesamarataan sosial (Coffey,
2008; Ladson-Billings, 1995a).
5.0
Elemen-Elemen dalam Pedagogi Releven Budaya
Sememangnya terdapat banyak elemen yang dapat digunakan
oleh guru dan menerapkannya dalam pedagogi releven budaya dalam P&P beliau.
Elemen-elemen ini dikatakan dapat mencuri perhatian murid dan menarik minat
mereka untuk mengikuti P&P dalam kelas. Dengan cara sebegini, pengetahuan
baharu yang kita bakal mengajar juga akan dibina berdasarkan pengetahuan sedia
ada dan pengalaman budaya mereka, selaras dengan teori pembelajaran
konstruktivme. Kesannya, murid akan lebih berminat, lebih dapat menyerap apa
yang telah diajar dan disampaikan oleh guru, melibatkan dengan dengan lebih
aktif semasa P&P guru, dan dapat mengekalnya pengetahuan tersebut dengan
jangka masa yang lebih panjang dalam minda mereka. Memandangkan penyerapan
elemen sebegini membawa begitu banyak kebaikan kepada murid, guru haruslah
mengambil kira aspek ini dan memasukkan sedikit sebanyak elemen-elemen yang
berkaitan dengan kehidupan mereka semasa guru mengajar. Menurut Noriati et al (2011), antara elemen yang
terkandung dalam pedagogi releven budaya termasukkan elemen adat resam, elemen
kesusasteraan, elemen pemakanan, dan elemen alam sekitar. Oleh itu, kita akan
mengupas elemen-elemen tersebut satu demi satu dan melihat bagaimana elemen
tersebut dapat membantu murid dalam konteks akademik mereka.
5.1
Elemen Adat Resam dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Menurut Ibrahim et
al. (2005) dalam Kamus Dewan Edisi Keempat, istilah adat dapat ditakrifkan
sebagai “peraturan yang sudah diamalkan
turun-temurun (sejak dahulu kala) di dalam sesuatu masyarakat (sehingga ia
menjadi hukum dan peraturan yang harus dipatuhi) atau cara yang sudah menjadi
kebiasaan”. Sementara itu, istilah resam pula dapat didefinisikan sebagai “adat kebiasaan, aturan-aturan yang menjadi
adat, pembawaan, kebiasaan, sifat, tabiat”, dan sebagainya. Tuntasnya,
frasa adat resam dalam konteks pendidikan dapat kita rumuskan sebagai sesuatu
yang menjadi kebiasaan kepada sesuatu kaum atau etnik.
Setiap masyarakat dan kaum akan mempunyai adat resam yang
tersendiri yang akan dipelihara dan diwarisi dari satu generasi ke satu
generasi yang lain. Antara adat resam yang dimiliki oleh sesebuah kaum dan
etnik termasuklah kepercayaan, hari perayaan, kepercayaan, pantang larang, upacara
perkahwinan, ucapara menyambut kelahiran, upacara mengendalikan kematian, dan
sebagainya. Memandangkan semua aspek adat resam ini adalah begitu sebati dan
rapat dengan murid-murid, maka guru bolehlah menggunakan elemen adat resam ini
sebagai sumber dan resos P&P beliau. Jadi, apabila seseorang guru
memperkenalkan kandungan dan menyampaikan kandungan P&Pnya bertemakan adat
resam, maka murid-murid didikannya pastilah akan tertarik akan penyampaian guru
kerana pada murid-murid, semua yang disampaikan oleh guru adalah begitu rapat
dan sudah biasa dengan kehidupan mereka. Impaknya, kita akan dapati bahawa
murid-murid yang biasanya pediam dan pasif dalam bilik darjah juga akan menjadi
aktif dan giat melibatkan diri, terutamanya adat resam yang disebut atau
dinyatakan oleh guru adalah mengenai kaum atau masyarakat diri-sendiri.
Menyedari hakitat ini, maka guru haruslah bijak
menggambil peluang ini dan mengaplikasikan elemen adat resam ini sebagai salah
satu pedagogi releven budaya merentasi kurikulum. Contohnya, dalam sebuah kelas
yang terdiri daripada 40 orang murid berbilang kaum, guru boleh membahagikan
golongan heterogeneous ini mengikut dua cara. Cara pertama yang boleh diambil
oleh guru adalah dengan membahagikan murid-murid mengikut kaum yang sama, katakanlah
kumpulan Cina, Melayu, India, Iban, Bidayuh, Bumiputera, Orang Asli, dan
sebagainya. Selepas setiap kaum membentuk kumpulan masing-masing, guru akan memberikan
tugasan seperti:
“Dapatkan
maklumat berkaitan dengan adat resam dan kepercayaan etnik masing-masing,
contohnya upacara perkahwinan, upacara kelahiran, upacara kematian, dan
sebagainya. Kumpulkan maklumat yang berkaitan daripada ibu bapa atau pihak yang
lebih dewasa. Kemudian, bentangkan maklumat yang diperoleh di dalam kelas dan
mengisi borang grafik banding beza untuk melihat persamaan dan perbezaan adat
resam pelbagai etnik.”
(Noriati
et al., 2011)
Oleh itu, selepas setiap kumpulan mendapatkan arahan
guru, setiap kumpulan akan melaksanakan tugasan yang diamanahkan dan akhir
sekali membentangkan dapatan mereka mengikut dapatan masing-masing. Menurut
Noriati et al. (2011), pada akhir
pembentangan, guru boleh membantu murid untuk merumuskan pelajaran dengan
memasukkan nilai-nilai murni dan unsur perpaduan dalam pergulungan P&Pnya.
Dengan melaksanakan aktiviti-aktiviti ini, murid-murid akan bergerak secara
kolaborasi untuk mengumpul maklumat, berasa bangga terhadap budaya dan adat
resam mereka, berani berkongsi maklumat budaya mereka dengan kaum etnik lain,
memupuk rasa kesefahaman, torelansi, dan hormat-menghormati dalam kalangan
murid, lantas mewujudkan suasana persekitaran bilik darjah yang kondusif dan
mesra budaya.
Berbalik kepada cara kedua, seseorang guru boleh
membahagikan kelas heterogeneousnya kapada beberapa kumpulan, di mana setiap
kumpulan terdiri daripada pelbagai kaum dan etnik. Katakanlah selepas pembahagian
kumpulan, sesebuah kumpulan tertentu terdiri daripada orang Cina, orang Iban,
orang Melayu, dan orang India. Pada masa itu, guru akan memberikan tajuk
tugasan seperti “Anda dikehendaki untuk mengumpul
dan mendapatkan maklumat mengenai aktiviti-aktiviti yang akan diadakan semasa
menyambut perayaan-perayaan kaum serta pantang-larang dan kepercayaan yang
harus diikuti sepanjang menyambut perayaan tersebut. Ringkaskan hasil dapatan
dalam bentuk grafik dan kongsikan dengan ahli-ahli lain dalam kumpulan anda. ”
Oleh itu, apabila seseorang murid mendapat soalan tugasan seperti ini, maka
murid itu pasti akan mencuba untuk mengumpul dan mendapatkan maklumat dengan
sedaya upaya kerana dia ingin mengekalkan ketinggian maruah dan identiti budaya
kaumnya di depan orang lain di samping ingin menyampaikan maklumat asas yang
penting mengenai perayaan yang disambutnya denga ahli-ahli kumpulan lain yang
terdiri daripada pelbagai kaum. Oleh itu, selepas semua ahli dalam kumpulan
siap berkongsi maklumat dan informasi mengenai perayaan kaum masing-masing,
guru boleh membimbing untuk membuat rumusan seperti walaupun terdapat
perbezaan, tetapi persamaan tetap wujud apabila manusia sentiasa berusaha
mencari keharmonian dan kebaikan dalam kehidupan mereka (Noriati et al., 2011). Akhir sekali, guru boleh
meminta setiap murid untuk menulis satu refleksi berkaitan dengan aktiviti ini
untuk melihat sejauh mana aktiviti ini memberikan kesan terhadap murid itu
sendiri dalam konteks kepelbagaian sosiobudaya.
Secara implisitnya, kita sebagai guru dapat melihat
bahawa penyerapan elemen adat resam dalam pedagogi releven budaya adalah
sesuatu yang wajar dan rasional kerana ia membolehkan murid-murid menghayati
kepelbagaian budaya, persamaan dan perbezaan, serta ciri-ciri yang menarik tentang
sesuatu budaya (Noriati et al.,
2011).
5.2
Elemen Kesusasteraan
Menurut Ibrahim et
al. (2005) dalam Kamus Dewan Edisi Keempat, istilah kesusasteraan dapat
didefinisikan sebagai “satu seni yang
menggambarkan keindahan dengan bahasa (novel, sajak, dan lain-lain),
karang-mengarang, persuratan, seni sastera; hasil daripada mengarang (menyajak
dan lain-lain); pengetahuan dalam hal sastera; dan karya-karya yang tergolong dalam
seni sastera.” Daripada definisi ini, kita dapat melihat bahawa
kesusasteraan ialah hasil seni yang disampaikan melalui bahawa yang indah dan
mengandungi isi atau maksud yang tidak ternilai (Noriati et al., 2011). Antara genre dan bentuk hasilan sastera yang
terkandung dalam kesusasteraan termasuklah cerita rakyat, lagu rakyat, puisi
(sajak), pantun, syair, gurindam, seloka, peribahasa, simpulan bahasa, bidalan,
pepatah, petitih, bahasa kiasan, lukisan, lakaran, dan banyak lagi.
Sesungguhnya terdapat banyak cara bagi seseorang guru
untuk menyerapkan unsur kesusasteraan ini dalam P&Pnya. Pertama sekali,
guru boleh menggunakan cerita rakyat pelbagai kaum dan bangsa ketika mengajar
murid-murid dalam pelbagai mata pelajaran. Contohnya, katakanlah seseorang guru
ingin mengajar kosa kata dan tatabahasa bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia.
Jadi, guru tersebut boleh menggunakan cerita rakyat seperti “Puteri Santubong”
atau “Lagenda Mashuri”, dan sebagainya sebagai teks pemahaman P&Pnya. Untuk
memudahkan murid melihat dan membaca, guru tersebut boleh mengilustrasikan
cerita rakyat tersebut dalam bentuk buku besar atau menggunakan perisian
komputer Mircosoft Power Point. Oleh
itu, sekiranya guru tersebut berbuat begini dalam kelas Bahasa Melayunya,
nescaya murid-murid akan memberikan perhatian yang sepenuhnya kepada apa yang
diajar oleh guru pada hari tersebut kerana mereka sudah tertarik dengan cerita
rakyat yang luar biasa yang disampaikan oleh guru tersebut. Malah, nilai-nilai
cerita rakyat yang terdapat pada setiap cerita rakyat juga akan mudah
diterapkan pada murid sekiranya murid berminat dalam aktiviti P&P tersebut.
Selain itu, unsur kesusasteraan ini juga dapat diterapkan
oleh seseorang guru sekiranya beliau ingin mengajar irama, harmoni, melodi, dan
ekspresi bagi mata pelajaran muzik. Contohnya, seseorang guru muzik boleh
mengguna pakai lagu-lagu rakyat Melayu seperti “Ikan Kek-Kek”, “Jong Jong Inai”,
“Puteri Santubong Puteri Sejinjang”, dan sebagainya, lagu-lagu rakyat Cina
seperti “Kang Di Qing Ge”, “Bu Yu Ge”, dan sebagainya, serta
lagu-lagu rakyat kaum lain semasa merancang dan mengelolakan aktiviti
P&Pnya. Ketika pelaksanaan P&P, guru boleh menggunakan lagu rakyat
milik sesuatu etnik sebagai sumber P&P, meminta murid-murid mempersembahkan
kepada rakan-rakannya yang lain, dan seterusnya, mengajak rakan-rakan di dalam
kelas untuk menyanyikan lagu tersebut secara beramai-ramai. Aktiviti sebegini
bukan sahaja dapat dijalankan semasa P&P di dalam bilik darjah, tetapi ia
juga dapat dijalankan semasa sesi ko-kurikulum atau aktiviti kelas. Malah, lagu
rakyat dalam bahasa ibunda dapat dijadikan aktiviti berbahasa seperti kemahiran
menulis apabila guru meminta murid menyalinkan lirik lagu tersebut dalam bahasa
Melaysia atau bahasa Cina (Noriati et al.,
2011). Kemahiran lisan murid juga dapat diasah dan diperkembang apabila
murid-murid menyanyi lagu rakyat tersebut atau guru meminta murid
menterjemahkannya secara lisan dalam bahasa lain kepada murid-murid berbilang
kaum yang lain.
Di samping itu, guru juga boleh meminta murid-murid untuk
mencipta sajak, puisi, pantun, soloka, syair, dan sebagainya sekiranya
seseorang guru itu berhasrat untuk menerapkan unsur kesusasteraan dalam
pedagogi releven budaya bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia. Selepas murid
mencipta hasil nukilan mereka, guru bolehlah meminta mereka mendeklemasikan
hasil karya mereka di hadapan rakan-rakan yang lain sambil memainkan lagu-lagu
rakyat sebagi latar belakang suara hasil karya mereka. Menerusi aktiviti
sebegini, murid-murid akan lebih mudah menguasai sesuatu bahasa dan merasai
bahawa mereka dapat mengekalkan identiti budaya mereka di samping memupuk rasa
kebanggaan terhadap warisan kesusasteraan mereka.
Kesimpulannya, hasil kesusasteraan yang dimiliki oleh
pelbagai etnik dalam kalangan murid dapat membantu guru semasa melaksanakan
pedagogi releven budaya (Noriati et al.,
2011).
5.3
Elemen Pemakanan
Menurut Ibrahim et
al. (2005) dalam Kamus Dewan Edisi Keempat, istilah makanan bermaksud “apa-apa sahaja yang boleh dimakan (seperti
nasi, roti, dan lain-lain)”; “rezeki”, dan sebagainya. Malaysia pernah
dipuji kerana memiliki pelbagai jenis makanan yang datang daripada pelbagai
etniknya (Noriati et al., 2011). Sesungguhnya,
kita sebagai guru harus sedar bahawa di Malaysia, setiap kaum etnik memiliki
masakan dan amalan permakanan yang tersendiri. Oleh itu, elemen pemakanan
pelbagai etnik untuk dijadikan bahan dan sumber boleh digunakan oleh guru dalam
P&P berlandaskan pedagogi releven budaya.
Terdapat banyak aktivti yang melibatkan elemen pemakanan
boleh digunakan oleh guru semasa merancang P&Pnya. Sebagai contoh, Noriati et al. (2011) mencadangkan bahawa “murid daripada sesuatu etnik diminta membuat
pembentangan tentang peraturan atau etiket makan etnik masing-masing. Daripada
pembentangannya, guru dan murid akan dapat membuat satu rumusan yang menyatukan
semua etiket tersebut sebagai perlakuan yang tertib dan santun ketika menghadapi
hidangan.”
Selain itu, semasa menjalankan aktiviti, guru juga boleh
membahagikan kelas heterogeneousnya kepada beberapa kumpulan, di mana setiap
kumpulan terdiri daripada pelbagai kaum dan etnik. Dalam sesebuah kumpulan yang
terdiri daripada orang Cina, orang Melayu, orang Asli, dan sebagainya, setiap
orang dikehendaki untuk berkongsi maklumat dan mengadakan perbincangan mengenai
makanan tradisional kaum etnik masing-masing. Daripada perbincangan,
murid-murid dikehendaki untuk mencatat perkara penting dan memilih sejenis
makanan yang paling digemari olehnya. Akhir sekali, murid tersebut dikehendaki
untuk mendapat ramuan dan resepi makanan tradisional tersebut, sama ada
bertanya kepada orang-orang tua atau mencari maklumat menerusi Internet.
Selepas semua ahli dalam kumpulan siap berkongsi maklumat dan informasi
mengenai perayaan kaum masing-masing, guru boleh membimbing untuk membuat
rumusan seperti seperti kebaikan-kebaikan sesetengah ramuan atau bahan yang
terkandung dalam makanan tradisional tersebut mengikut kepercayaan setiap etnik
(Noriati et. al., 2011). Akhir
sekali, guru boleh meminta setiap murid untuk menulis satu refleksi berkaitan
dengan aktiviti ini untuk melihat sejauh mana aktiviti ini memberikan kesan
terhadap murid itu sendiri dalam konteks kepelbagaian sosiobudaya.
Pendek kata, elemen pemakanan dalam pedagogi releven
budaya adalah sesuatu yang dapat menarik perhatian murid dan boleh dijalankan
oleh guru-guru kerana setiap kumpulan etnik tidak dapat berpisah dengan makanan
dalam kehidupan seharian mereka. Masakan pelbagai etnik menyajikan pelbagai
juadah istimewa yang unik merupakan suatu keistimewaan bagi Malaysia yang harus
dihargai dan dikekalkan oleh seluruh rakyat Malaysia.
5.4
Elemen Alam Sekitar
Menurut Ibrahim et
al. (2005) dalam Kamus Dewan Edisi Keempat, istilah alam dapat dilihat
sebagai “bumi dan segala yang terdapat di
permukaannya; segala yang ada di langit dan di bumi”. Maka alam sekitar
dapat ditakrifkan sebagainya keadaan alam di sekeliling kita. Sesungguhnya manusia
telah lama bersahabat dengan alam sekitar. Oleh itu, elemen alam sekitar merupakan
antara elemen yang terbaik untuk digunakan dalam pedagogi relevan budaya. Guru
boleh menggunakan sumber alam sekitar untuk menghubungkan pengetahuan murid di
rumah dengan pembelajaran di bilik darjah.
Menurut Noriati et
al., (2011), terdapat banyak cara bagi seseorang guru untuk menyerapkan
elemen alam sekitar dalam P&Pnya. Pertama sekali, guru boleh meminta
murid-murid untuk menulis kepercayaan masyarakat setempat terhadap persekitaran
kampung atau tempat tinggal mereka, Contoh kepercayaan masyarakat terhadap
gunung- ganang, tasik, sungai, pokok, gua dan batu besar. Dalam usaha
menyiapkan kerja rumah ini, murid boleh mendapatkan bantuan daripada golongan
dewasa seperti ibu bapa atau nenek untuk mendapatkan maklumat. Guru pula boleh
memainkan peranan dengan mengaitkan kejadian alam sekitar dengan aspek geografi
dan kebesaran Tuhan di samping menanam kesedaran kepentingan penjagaan alam
sekitar dalam kalangan murid.
Selain itu, guru-guru juga boleh memainkan lagu-lagu yang
berkaitan dan memuji keindahan alam persekitaran di kampung mereka dan
menyanyikan lagu tersebut dalam bahasa ibunda masing-masing. Sementara itu, keindahan
kampung masing-masing juga boleh diterjemahkan ke dalam bentuk lukisan atau
penulisan puisi. Oleh itu, guru boleh meminta murid-murid melukis gambar
pemandangan atau mencipta sajak berdasarkan kampung mereka atau apa-apa
pemandangan alam sekitar yang disukai.
Setiap lokasi, kawasan dan tempat tinggal di persekitaran
kita mesti mempunyai pemandangan yang menarik. Oleh itu, guru boleh meminta
murid untuk membuat brosur untuk mempromosikan lokasi yang menarik pelancong untuk
berkunjung ke tempat tersebut.
Di samping itu, guru-guru juga boleh meminta murid-murid
mereka untuk mengumpul dan menyenaraikan tumbuh-tumbuhan atau pokok-pokok herba
yang terdapat di sekeliling mereka. Seterusnya guru boleh meminta murid untuk
mendapatkan maklumat tentang kegunaan tumbuh-tumbuhan atau pokok-pokok herba
ini mengikut kepercayaan etnik masing-masing.
Tuntasnya, elemen alam sekitar merupakan satu elemen yang
amat senang untuk diterapkan dalam P&P guru berlandaskan pedagogi releven
budaya kerana ia sentiasa berada di sekeliling kita. Oleh itu, guru perlulah
kreatif dan inovatif semasa merancang dan mereka aktiviti supaya murid-murid
kita dapat memperoleh atau mendapat kebaikan pada tahap yang paling maksima dan
optimum.
6.0
Usaha-Usaha Memupuk Hubungan Etnik antara Masyarakat
Malaysia
Sebagai seorang guru, kita harus sentiasa memikirkan
bahawa bagaimana kita dapat memupuk hubungan etnik antara masyarakat Malaysia
supaya dapat membina negara yang harmoni. Oran (2009) telah mencadangkan beberapa
usaha untuk memupuk hubungan etnik antara masyarakat Malaysia dari perspektif
pendidikan dan P&P seseorang guru. Antara cadangannya termasuklah mempelbagaikan
kaedah dan teknik dalam P&P, mengurus bilik darjah secara efektif dari
perspektif budaya, dan memupuk budaya penyayang, toleransi dan
hormat-menghormati. Antara cara lain yang mampu menyumbang kepada tujuan yang
sama termasuklah penerimaan budaya, mengadakan rumah-rumah terbuka ketika hari
perayaan, dan menyertai program Rukun Tetangga.
6.1
Mempelbagaikan Kaedah dan Teknik dalam P&P
Guru yang mengelolakan pedagogi dalam bilik darjah
pelbagai budaya harus melihat pengajaran sebagai “an art rather than a science” supaya guru-guru akan berfikiran
kreatif dan dapat menyesuaikan diri dengan murid pelbagai budaya (Noriati et al., 2009). Dalam konteks pendidikan,
terdapat pelbagai stratagi, kaedah, teknik, dan pedagogi yang releven untuk
diamalkan dalam pelbagai kelompok murid. Antaranya termasuklah kaedah
kolaboratif dan koperatif, direktif, mediatif, generatif, kontekstual,
metakognitif, konteks luar (kajian luar), kajian masa depan, penemuan, projek,
penggunaan bahan bacaan, pembelajaran berasaskan komputer, dan banyak lagi
(Noriati et al., 2009; Syed &
Ahmad, 2010).
Contohnya dalam kaedah pembelajaran kolaboratif dan
koperatif, guru akan menggalakkan murid berbincang dan sesi buzz melibatkan ahli-ahli kumpulan
pelbagai budaya akan dijalankan. Katakanlah dalam sesuatu kumpulan
perbincangan, ahli kumpulannya terdiri daripada Ali, Bakarcandran, dan Chong.
Mereka digalakkan untuk berinteraksi dan bekerjasama dalam suasana
hormat-menghormati. Sesi pembentangan yang dijalankan oleh mereka juga
mempamerkan semangat pasukan dan setiakawan. Semasa pembentangan, guru perlu
memudahcara cetusan idea ahli kumpulan dan memberikan penghargaan secara
kolektif melambangkan harmoni sesebuah kumpulan pelbagai etnik (Noriati et al., 2009). Maka dengan cara sebegini
ia dapat memupuk hubungan etnik yang harmoni menerusi kegiatan murid-murid
pelbagai kaum etnik di sekolah dalam usaha membentuk masyarakat yang aman
damai.
6.2
Mengurus Bilik Darjah Secara Efektif dari Perspektif
Budaya
Menurut Noriati et
al. (2011), pengurusan bilik darjah secara efektif dapat dibahagikan kepada
dua aspek, iaitu pengurusan sumber P&P yang mesra budaya, dan susun atur
bilik darjahnya dalam usaha memupuk hubungan etnik antara masyarakat Malaysia.
Pertama sekali, seseorang guru harus sensitif dan memberikan tumpuan terhadap
pemilihan bahan sumber untuk aktiviti P&P dalam memastikan setiap murid
pelbagai etnik dapat belajar dalam suasana yang menyeronokkan. Guru sepatutnya
meraih peluang dalam mempelbagaikan sumber P&Pnya melalui pelbagai budaya
dan etnik muridnya. Oleh tu, semasa merancang aktivti, seseorang guru haruslah
memilih bahan dan sumber pembelajaran yang menonjolkan kepentingan hubungan
etnik tanpa mengira kaum dan perbezaan etnik. Guru boleh memilih sumber yang
paling sesuai untuk memupuk perpaduan antara etnik melalui penggunaan sumber
yang sesuai seperti melalui cerita, lagu, klip, video, dan foto.
Sementara itu, susun atur bilik darjah pula akan
melibatkan susunan kerusi meja tempat duduk murid. Hubungan etnik akan wujud
apabila murid ditempatkan di tempat duduk yang dikelilingi oleh rakan-rakan
daripada pelbagai etnik. Hal ini demikian kerana murid-murid akan berinteraksi
dan berkomunikasi antara satu sama lain. Maka daripada perbualan dan
pertuturan, hubungan etnik yang kukuh akan dapat dipupuk kerana mereka akan
mempelajari budaya dan adat resam kaum etnik lain, dan seterusnya menerima,
menghormati, dan bertoleransi dengan mereka.
6.3
Memupuk Budaya Penyayang, Toleransi dan
Hormat-Menghormati
Dalam usaha memupuk hubungan etnik antara masyarakat
Malaysia supaya dapat membina negara yang harmoni , guru perlu berfungsi
sebagai penggalak kepada budaya inovasi dan kreativiti dalam kalangan murid
selaras dengan agenda negara dalam menjayakan Program Transformasi Kerajaan
(GTP) dan Model Baru Ekonomi (MBE) (“Guru Penggalak Inovasi, Kreativiti”,
2011). Oleh itu, guru haruslah berupaya untuk memupuk budaya penyayang,
toleransi, dan hormat-menghormati di sekolah agar hubungan etnik antara
masyarakat Malaysia akan dapat diwujudkan. Menurut Weinstein et al. (2003) menerusi Oran (2009),
apabila guru dan murid berasal dari latar belakang yang pelbagai dan berbeza,
hubungan yang saling menghormati adalah amat penting. Perkara ini perlu
disedari oleh semua guru dan guru perlu mencari pendekatan mendekatkan murid
dengan budaya penyayang, toleransi, dan hormat-menghormati dan mengamalkan
Rukun Negara dengan penuh penghayatan. Guru juga perlu menetapkan beberapa
peraturan asas semasa murid-murid berada dan bergaul di dalam bilik darjah
seperti tidak boleh bergaduh, tidak boleh berlawan, tidak boleh bertumbuk,
berbincang dengan batasan tertentu, dan sebagainya. Semua peraturan yang
ditetapkan haruslah diketahui dan disetujui oleh murid-murid kelas tersebut. Apabila
guru telah berjaya mencipta sesuatu persekitaran yang mesra budaya, penyayang,
dan toleransi, setiap murid akan menghargai keadaan tersebut dan berusaha untuk
mengekalkannya. Kesannya, hubungan etnik antara masyarakat Malaysia pasti akan
dapat dibentuk dan dikekalkan.
6.4
Penerimaan Budaya
Belakangan ini, keadaan penerimaan budaya dapat dirasai
dan dilihat di mana-mana sahaja. Hal ini terbukti apabila masyarakat bukan
Melayu telah mula menerima budaya orang Melayu dari segi pakaian dan makanan
(Mansor, Abdul & Mohammad, 2006). Sebagai contoh, orang bukan Melayu segak
menggayakan baju kurung atau baju Melayu terutamanya pada hari-hari perayaan
dan fenomena ini merupakan seuatu yang biasa bagi orang bukan Melayu. Bagi
orang Melayu pula, mereka mula menerima masakan Cina dan India serta pemberian
duit raya telah menggunakan sampul atau angpau yang terkenal dalam kalangan
orang Cina. Dewasa ini juga telah kelihatan di taman-taman perumahan, terdapatnya
penempatan yang sama untuk semua etnik yang pastinya keadaan ini akan
menggalakkan lagi gubungan etnik dalam kalangan rakyat melalui aktiviti
setempat.
6.5
Mengadakan Rumah-Rumah Terbuka ketika Perayaan
Menurut Mansor et
al. (2006), rumah terbuka akan diadakan oleh setiap rakyat Malaysia apabila
tiba musim perayaan. Setiap golongan etnik di Malaysia akan sering
kunjung-mengunjungi ke rumah jiran tetangga walaupun berlainan etnik. Sebagai
contoh, semasa perayaan Hari Raya Aidilfitri, etnik Cina, India, Kadazan, Iban,
dan sebagainya akan mengunjungi ke rumah Melayu. Selain itu, semasa perayaan
Tahun Baharu Cina, etnik Cina akan berusaha untuk menyediakan makanan yang
halal kepada etnik Melayu apabila menjemput etnik Melayu datang ke rumahnya.
Hal ini menunjukkan etnik Cina begitu mengambil berat dan memahami budaya
Melayu. Pertimbangan ini memperlihatkan keharmonian hubungan etnik sentiasa
terjalin kukuh dalam kalangan rakyat dan memahami serta menghormati budaya
masing-masing. Menurut Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin
menerusi Mohamad Izwan Mohd. Isa (2013), dengan penganjuran rumah terbuka
Malaysia (Krismas), hubungan baik antara masyarakat di negara ini dapat
dieratkan, sekali gus memupuk semangat cintakan negara. Lantas, amalan ini
membuktikan integrasi sosial dan hubungan etnik dalam kalangan masyarakat
adalah begitu tinggi walaupun berlainan agama, bangsa, dan kebudayaan.
6.6
Menyertai Program Rukun Tetangga
Menurut Mansor et
al. (2006), Skim Rukun Tetangga telah diperkenalkan pada tahun 1975 dengan
kuat kuasanya Peraturan-Peraturan Perlu (Rukun Tetangga 1975). Pada peringkat
awal, Rukun Tetangga membolehkan rakyat mengawal keselamatan di kawasan
kediaman masing-masing. Namun, selepas itu, perubahan dan pembaharuan telah berlaku
dengan memberikan penekanan kepada konsep kejiranan yang bertujuan untuk
memupuk serta mengukuhkan lagi semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat
setempat. Kini, Rukun Tetangga telah dipinda sekali lagi dengan memberikan
mandat yang lebih luas, iaitu pembangunan masyarakat secara menyeluruh ke arah
mewujudkan hubungan etnik yang menebal dalam kalangan pelbagai kaum. Misi Rukun
Tetangga adalah untuk membantu dalam pembentukan satu bangsa Malaysia yang
bersatu padu, manakala misinya ialah memupuk kesefahaman dan bertolak ansur ke
arah pembangunan bangsa Malaysia yang bersatu padu serta berindentiti sendiri
dengan mottonya Bersatu Terus Maju.
Pelbagai aktiviti yang berbentuk sosial, pendidikan,
sukan, rekreasi, kesihatan, kebajikan, agama, kesenian, ekonomi, dan
keselamatan telah diadakan oleh komuniti Rukun Tetangga demi mewujudkan
hubungan etnik yang menebal dalam kalangan masyarakat yang berbilang kaum, memelihara,
meningkat, dan mengukuhkan perpaduan rakyat dan integrasi nasional selaras
dengan dasar-dasar pembangunan negara berlandaskan Perlembagaan Persekutuan dan
Rukun Negara. Penganjuran aktiviti-aktiviti ini juga bertujuan untuk
membolehkan pendidik setempat berkenalan, bantu-membantu dalam menghadapi
masalah bersama, berinteraksi dan merapatkan hubungan pada peringkat akar umbi
pemimpin dengan rakyat dan antara rakyat pelbagai keturunan, adat dan budaya,
lantas dapat memupuk hubungan etnik antara masyarakat Malaysia supaya dapat
membina negara yang harmoni.
7.0
Kesimpulan
Secara keseluruhannya, pedagogi releven budaya merupakan
satu kaedah pendekatan yang amat komprehensif dan sesuai diamalkan oleh
pendidik-pendidik di sekolah. Pedagogi ini mula-mula diperkenalkan oleh Gloria
Ladson-Billings pada tahun 1992 dan dikembangkan oleh pakar-pakar pendidikan
yang lain. Pedagogi ini diperkenalkan berdasarkan tujuan tertentu dan membawa
kepentingan yang tidak ternilai kepada pendidik dan murid. Terdapat tiga
kriteria yang telah diutarakan menerusi pedagogi tersebut, iaitu kejayaan
akademik, persaingan budaya, dan budaya mengkritik. Antara elemen yang terdapat
dalam pedagogi releven budaya termasuklah elemen adat resam, kesusasteraan,
pemakanan, dan alam sekitar. Demi memupuk hubungan etnik antara masyarakat
Malaysia, pelbagai langkah dari perspektif pendidikan dan P&P telah
dicadangkan di samping langkah-langkah umum yang biasanya kita akan laksanakan.
Tuntasnya pedagogi releven budaya merupakan salah satu pendekatan yang sangat
releven yang boleh diaplikasikan oleh guru dalam menjamin keberkesanan P&P
yang melayan pelbagai etnik.
8.0
Senarai Rujukan
Choong, L. K.
(2008). Falsafah dan Pendidikan di Malaysia Untuk Program Perguruan Pendidikan Rendah 4 Tahun. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman
Sdn. Bhd.
Coffey, H. (2008). Culturally Relevant Teaching. Didapatkan pada Februari 27, 2013, daripada
http://www.learnnc.org/lp/pages/4474
Gay, G. (2002). Preparing For Culturally Responsive Teaching. Journal of Teacher Education, 53(106),
106-116. Didapatkan pada Februari 27, 2013, daripada http://mrc.spps.org/uploads/preparing_for_crt-_geneva_gay-2.pdf
Guru penggalak
inovasi, kreativiti. (2011, Mac 17). Berita Harian. Didapatkan pada Februari 27, 2013, daripada http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Gurupenggalakinovasi_kreativiti/Article/
Gutiérrez, K. D &
Rogof, B. (2003). Cultural Ways of Learning: Individual Traits or Repertoires
of Practice. Educational Researcher,
32(5), 19-25. Didapatkan pada Februari 27, 2013, daripada http://www.unco.edu/cebs/diversity/pdfs/Cultural%20Ways%20of%20Learning_%20Individual%20Traits%20or%20Repertoires%20of%20PRactice_Gutierrez_Rogoff.pdf
Ibrahim bin Hj. Ahmad, Azizah bt Surpadi, Saidah bt Kamin, Hajah Aziah
bt. Tajudin, Salmah bt. Mohd Khalid, Rodziah bt. Abdullah. (2005). Kamus Dewan
Edisi Keempat. Selangor Darul Ehsan: Dewan Bahasa dan Bahasa.
Ladson-Billings, G. (1995a). But That's Just Good Teaching! The Case for
Culturally Relevant Pedagogy. Theory Into
Practice, 34 (3), 159-165. Didapatkan
pada Februari 27, 2013, daripada http://www.tolerance.org/tdsi/sites/tolerance.org.tdsi/files/assets/general/Ladson-Billings_PDF.pdf
Ladson-Billings, G. (1995b). Toward a Theory of Calturally Relavent
Pedagogy. American Educational Research
Journal, 32(3), 465-491. Didapatkan pada Februari 27, 2013, daripada http://lmcreadinglist.pbworks.com/f/Ladson-Billings+(1995).pdf
Mansor Mohd. Noor, Abdul Rahman Abdul Aziz, & Mohamad Ainuddin
Iskandar Lee. (2006). Hubungan Etnik di
Malaysia. Selangor Darul Ehsan: Pearson Malaysia Sdn. Bhd.
Malaysia diiktiraf
model terbaik. (2010, Ogos 14). Kosmo. Didapatkan pada Februari 27, 2013, daripada http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0814&pub=kosmo&sec=Terkini&pg=bt_08.htm
Muhammad Izwan Mohd. Isa.
(2013, Januari 2). Rumah Terbuka Malaysia Krismas eratkan perpaduan. Kosmo. Didapatkan pada Februari 27, 2013, daripada http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0102&pub=kosmo&sec=Varia&pg=va_01.htm
Noriati bt A. Rashid, Boon, P.
Y., Jamilah Ismail, Zuraidah A. Majid,
Lee, T. H. & Raymond Mohanraj Paul. (2009). Modul Pengajian Profesional EDU3106 Budaya Dalam Pembelajaran. Kuala
Lumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia.
Noriati A. Rashid, Boon, P. Y., Sharifah Fakhriah Syed Ahmad, &
Zuraidah A. Majid. (2011). Budaya dan
Pembelajaran. Selangor Darul Ehsan: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Oran, G. (2009). Culturally
Relevant Pedagogy. Didapatkan pada Februari 27, 2013, daripada http://www.education.com/reference/article/culturally-relevant-pedagogy/
Syed Ismail Bin Syed Mustapa & Ahmad Subki Bin Maskon. (2010). Budaya dan Pembelajaran. Selangor Darul
Ehsan: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment