Bersyukur
kepada Tuhan kerana saya diberi peluang untuk mengikut program khidmat
masyarakat bersempena dengan kursus Bina Insan Guru (BIG) yang telah
dilaksanakan di SMK Wira Penrissen pada 30 Julai 2011 yang lepas. Sebenarnya
saya sentiasa menanti-nantikan khidmat masyarakat ini sepanjang semester ini,
selepas saya mengikuti perkhemahan BIG pada semester yang lepas kerana saya
percaya bahawa ia akan memberikan satu pengalaman yang luar biasa dan mendalam
bagi saya. Saya berasa begitu bersyukur dan sangat gembira selepas menjalankan
program khidmat masyarakat ini. Banyak pengalaman, kebaikan, dan manfaat yang
telah saya dapat dan perolehi daripada aktiviti ini.
Pertama
sekali, saya sedar bahawa guru dan
pentadbir sekolah haruslah sentiasa prihatin dan mencuba untuk memenuhi
keperluan fisiologi murid-muridnya. Hal ini demikian kerana pada hari
tersebut kami dikehendaki untuk berkumpul di perkarangan TAZA seawal pukul 7
pagi. Oleh itu saya telah bergegas ke situ tanpa memakan sarapan pagi. Namun,
apa yang saya berasa terharu ialah pihak pengurusan program khidmat masyarakat
ini begitu prihatin dan peka akan keadaan kami dengan menyediakan sarapan pagi
untuk kami. Sememangnya penyediaan sarapan pagi tersebut memberikan satu
iktibar kepada saya bahawa sebagai seorang guru, kita harus sentiasa memikirkan
keperluan-keperluan fisiologi murid, termasuklah makanan dan minuman. Menurut
Abraham Maslow (1943), keperluan fisiologi dan keperluan psikologi perlu
dipenuhi agar seseorang itu bermotivasi untuk mengembangkan potensi diri,
belajar perkara baharu, memanipulasikankeupayaan diri sepenuhnya serta berjaya
mencabar diri untuk melakukan yang terbaik. Daripada insiden ini, ia memberikan
iktibar kepada saya bahawa apabila saya
menjadi seorang guru kelak, saya harus mengambil berat keperluan fisiologi
murid saya agar mereka dapat belajar dalam keadaan yang selesa dan kondusif.
Penyediaan makanan sarapan pada pagi tersebut diibaratkan suntikan semangat yang
kental bagi saya untuk melakukan yang terbaik pada hari tersebut.
Selain
itu, saya juga mempelajari bahawa sebagai seorang
guru yang dedikasi dan sanggup berkorban untuk murid, kita haruslah melakukan
apa-apa sahaja yang diamanahkan untuk memastikan kejayaan dan masa depan
murid-murid kita. Hal ini demikian kerana apabila kami sampai ke destinasi
kami, iaitu SMK Wira Penrissen, Kami telah dibahagikan kepada 3 kumpulan.
Kumpulan yang pertama ditugaskan untuk melukis dan mewarna mural pada dinding,
kumpulan yang kedua ditugaskan untuk menghiasi dewan sekolah tersebut, dan kumpulan
yang ketiga diberi tugas merumput dan membunga, serta melakukan kerja-kerja
khas seperti membuat jalan raya sekolah dan sebagainya. Saya berasa sangat
terharu apabila semua peserta termasuk saya menerima apa-apa kerja yang
diamanahkan kepada kami pada kami tanpa sebarang rungutan. Keadaan ini telah
memberikan satu idea kepada saya bahawa sebagai
seorang guru yang sanggup berkhidmat untuk masyarakat, kita tidak patut memilih
kerja-kerja yang semata-mata untuk tujuan kesenangan diri-sendiri sahaja.
Sebaliknya, kita harus berkorban apa
jua, sama ada masa, tenaga, jiwa raga, dan sebagainya untuk kebaikan dan masa
depan murid dan sekolah kita. Secara peribadi, saya dan rakan-rakan sekelas
saya diketegorikan dalam kumpulan tiga pada hari tersebut. Namun, kami tetap
memberikan bantuan kepada kumpulan satu dan kumpulan dua apabila mereka
memerlukan bantuan kami. Situasi ini juga menyedarkan saya bahawa sebagai seorang manusia yang hidup dalam
kumpulan dan kelompok, kita harus memberikan bantuan dan pertolongan kepada
mereka yang memerlukan bantuan kami, tanpa mengira kaum, bangsa dan ras.
Memandangkan
kami ditugaskan untuk merumput dan membunga serta melakukan kerja-kerja khas
sekitar makmal sains sekolah tersebut, maka kami telah membahagikan kami kepada
beberapa kumpulan kecil untuk menjalankan tugas kami. Daripada peristiwa ini,
saya mempelajari bahawa pengurusan masa
dan sumber tenaga adalah amat penting bagi memastikan semua kerja yang
diamanahkan dapat disiapkan pada masa yang telah ditetapkan pada kadar yang
efektif dan optimum. Kami juga tidak memberikan apa-apa bantahan mengenai
posisi pembahagian tugas kerana kami bersepakat bahawa kita harus melakukan apa-apa sahaja dengan sedaya upaya dalam apa jua
bidang kerja. Selepas kami membahagikan kerja kami, maka kami pun mula
menjalankan tugas kami seperti yang telah diamanahkan.
Semasa
menjalankan tugas, kami sentiasa membantu dan menolong antara satu sama lain
demi memastikan kerja kami dapat disiapkan pada masa yang telah ditetapkan.
Saya sedar bahawa kerjasama dan
toleransi sesama rakan sebaya adalah sangat penting bagi mewujudkan
persekitaran dan suasana sekolah yang selesa dan kondusif. Ia juga penting
bagi memastikan sebarang pertenglikahan dan persengketaan dapat dielakkan bagi
melahirkan alam persekitaran yang sejahtera dan harmoni. Kesannya, kami berjaya
menyiapkan segala tugas yang diamanahkan kepada kami dalam keadaan suasana yang
riang dan gembira. Jadi, jelaslah di sini bahawa program khidmat masyarakat ini secara langsung akan dapat merapatkan
hubungan silaturahim antara ahli-ahli kelas kami dan menyebabkan ikatan
persahabatan kami menjadi lebih akrab dan kukuh.
Bukan
itu sahaja, program ini juga secara
tidak langsung dapat membantu kami mengenali rakan-rakan yang berasal dari
kumpulan dan bangsa yang lain. Hal ini demikian kerana kami telah pergi ke
sekolah tersebut untuk menjalankan program kidmat masyarakat bersama-sama
dengan kumpulan yang lain, iaitu PISMP BM Ambilan Januari 2011 dan PISMP PK
(BM) Ambilan Januari 2011. Saya sedar dan mengaku bahawa biasanya kumpulan kami
yang terdiri daripada semua guru pelatih berbangsa Cina kurang bergaul dengan
kumpulan-kumpulan lain, lebih-lebih lagi guru-guru pelatih yang berbangsa lain
disebabkan oleh kursus pengajian dan masa kuliah yang tidak sama. Namun, pada
program khidmat masyarakat ini, kami berasa bertuah kerana berpeluang bergaul
dan berkongsi pendapat dengan mereka yang berasal kumpulan-kumpulan yang
dinyatakan di atas. Daripada pergaulan
dengan guru-guru pelatih yang berasal dari kumpulan lain sepanjang program
khidmat masyarakat ini, kami berpeluang untuk memahami dengan lebih mendalam
mengenali masalah yang dihadapi, amalan budaya dan tradisi mereka, cara
pergaulan mereka dalam kumpulan mereka dan sebagainya. Walaupun masa
pergaulan kami dengan kumpulan-kumpulan lain hanyalah selama setengah hari
sahaja, namun kami berharap agar kami dapat bersama dengan kumpulan mereka lagi
dalam program khidmat masyarakat yang akan diadakan pada masa yang akan datang.
Selain
daripada menjalankan tugas-tugas yang diamanahkan kapada kami dalam kumpulan
tiga, kami juga pergi meninjau dan memberikan bantuan kepada kumpulan-kumpulan
yang lain sekiranya perlu. Sebagai contoh, kami telah pergi meninjau kumpulan
satu yang menjalankan tugas menghiasi dewan pada sekolah tersebut. Daripada
pemerhatian kami berdasarkan kerja-kerja yang dilakukan oleh ahli-ahli kumpulan
tersebut, saya sedar bahawa sebagai
seorang guru yang serba boleh, kita haruslah mempunyai unsur-unsur kekreativiti
dan inovasi dalam menjalankan rutin tugas kita. Hal ini demikian kerana
kumpulan tersebut telah menghiasi dewan sekolah tersebut dengan begitu kreatif
sekali, sehingga dewan tersebut nampak berbeza dan cantik sekali juga
berbanding dengan keadaan asal dewan. Ini menyedarkan saya bahawa
kekreativitian ini adalah begitu penting sekali, khususnya bagi kita yang akan
bergelar guru pada masa depan. Hal ini demikian kerana kita perlu kreatif dalam merancang set induksi, merancang pelan
mengajar, merancang aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan sepanjang P&P,
mereka kertas soalan, mengendalikan projek-projek kelas, dan banyak lagi.
Tanpa unsur kreatif, murid-murid akan berasa bosan dan kesannya, mereka tidak
dapat menerima dan menerap apa yang hendak kita sampaikan. Oleh itu, mula dari
sekarang, saya akan cuba mencungkil potensi kreativiti yang terpendam dalam
diri saya agar saya dapat menjalankan rutin tugas saya dengan kreatif, lancar
dan sempurna pada masa depan kelak.
Selain
itu, kumpulan kami juga berpeluang meninjau kumpulan dua yang ditugaskan untuk
melukis dan mewarna mural sekolah pada dinding sekolah tersebut. Kumpulan
tersebut melukis dan mewarna mural sekolah di sekitar pagar sekolah tersebut.
Berdasarkan pemerhatian kami, saya dan rakan-rakan kumpulan kami sedar bahawa iklim atau budaya sekolah dan bilik darjah
yang selesa, enak dipandang, dan kondusif akan dapat menggalakkan motivasi
seseorang murid untuk belajar. Bayangkan apabila seseorang murid belajar di
sebuah sekolah yang penuh dengan mural sekolah yang begitu cantik, selesa
dilihat dan selesa tanpa sebarang kerosakan dan kekotoran, semangat murid
tersebut untuk belajar di sekolah tersebut pastinya akan meningkat mendadak dan
berkobar-kobar untuk mempelajari sesuatu yang baharu daripada guru-guru mereka.
Jadi, jelaslah di sini bahawa persekitaran
sekolah adalah amat penting bagi memotivasikan seseorang murid untuk belajar
dan melakukan yang terbaik dalam pelajaran mereka.
Di
samping itu, saya juga telah mendapat satu pengajaran yang sangat bermakna dan
penting melalui program khidmat masyarakat ini, iaitu bersosial dengan orang lain akan memudahkan kita dalam masyarakat.
Hal ini demikian kerana kita sebagai manusia tidak dapat hidup tanpa kawan,
memandangkan manusia merupakan golongan yang hidup secara berkumpulan,
berorganisasi, dan bersosial. Dengan kata lain, kita perlu berinteraksi dengan
orang lain. Dengan cara komunikasi yang sesuai, kita akan mendapat banyak kawan
yang dapat berkongsi masalah dan mendapatkan bantuan yang dapat membantu kita
menyelesaikan masalah kita. Dengan mengambil contoh khidmat masyarakat pada
kali ini, saya berpeluang untuk berinteraksi dan berbual-bual dengan Penolong
kanan Hal-Ehwal Muris, guru kaunseling, dan juga guru-guru yang terlibat dalam
program khidmat masyarakat pada hari tersebut. Daripada interaksi dan perbualan
kami, saya telah mengetahui tentang suka dan duka sebagai sebagai seorang guru,
masalah-masalah yang akan dan sering dihadapi oleh seorang guru, khususnya guru
baharu yang baru menamatkan pengajian dari institut pendidikan guru, keadaan
sekolah tersebut, cara-cara mengawal murid di sekolah dan banyak lagi. Semua
maklumat atau informasi yang saya peroleh sepanjang interaksi tersebut adalah
amat penting untuk saya jadikan sebagai panduan suluh api pada masa hadapan. Oleh
itu, jelaslah di sini bahawa sosial yang
aktif adalah sangat penting bagi memastikan kita dapat bergaul dan
berkomunikasi dengan orang lain dengan baik. Malah, saya juga percaya
bahawa sebagai seorang guru, kita
haruslah berani berhadapan dengan masyarakat demi menjalinkan perhubungan yang
harmoni dan baik dengan mereka. Contohnya, jikalau saya tidak berani
bertegur sapa atau memberikan salam dengan guru-guru di sekolah tersebut,
mustahil saya akan dapat mendapatkan maklumat atau infomasi seperti yang
dinyatakan di atas.
Sehubungan dengan itu, saya ingin merakamkan
setinggi-tinggi penghargaan kepada pihak Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus
Batu Lintang kerana menyediakan program khidmat masyarakat ini bersempena
dengan kursus Bina Insan Guru untuk mengisi masa lapang kami dan juga untuk
melatih kami untuk menjadi seorang guru yang sentiasa tabah menghadapi cabaran,
berani menghadapi segala masalah dan meningkatkan semangat kami untuk bertekad
menjadi seorang guru yang dedikasi dan cinta akan pekerjaannya. Selain itu,
saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Encik Micheal Tarang
Jelaming, Penyelaras program khidmat masyarakat ketua Siri 3 Tahun 2011 kerana
sentiasa membantu kami sepanjang program khidmat masyarakat ini. Ucapan terima
kasih juga tidak lupa ditujukan kepada Encik Tan Ming Tang, tutor kumpulan kami
kerana datang ke SMK Wira Penrisen untuk mengambil berat, membimbing, membantu
dan menolong kami. Saya yakin bahawa tanpa usaha dan kerjasama daripada semua
pihak, mustahil segala aktiviti yang dirancang bersempena dengan program
khidmat masyarakat ini dapat dijalankan dengan lancar dan sempurna.
Jadi ternyata
di sini bahawa banyak manfaat yang saya dapat daripada semua aktiviti yang
dijalankan sepanjang khidmat masyarakat ini. Semua pengalaman dan pengetahuan
yang saya dapat saya aplikasikan agar menjadi seorang guru yang lebih jitu dan
serba boleh. Diharapkan agar aktiviti seperti ini dijalankan pada masa yang
akan datang. Terima kasih sekali lagi kerana memberikan peluang kepada saya
untuk menyertai aktiviti ini.
Secara keseluruhannya, program khidmat masyarakat ini
dijalankan dengan lancar dan juga telah menepati matlamatnya untuk membentuk
insan guru yang sempurna. Ini merupakan kaedah yang baik untuk membentuk insan
guru yang berakhlak
mulia, mempunyai semangat juang yang tinggi, dapat menyesuaikan diri dalam apa-apa
jua keadaan, dan juga dapat mengatasi sebarang cabaran atau rintangan, lantas
melahirkan guru yang seimbang. Program
ini juga akan dapat memberi pendedahan kepada guru pelatih agar sentiasa
bersedia untuk mendidik anak bangsa walau di mana mereka akan ditempatkan
kelak. Bukan itu sahaja, diharapkan program ini turut akan menyediakan mental
dan rohani guru pelatih agar mereka akan bersedia untuk berkhidmat dan berbakti
kepada negara. Akhir kata, saya berasa seronok dan bersemangat selepas
menyertai program khidmat masyarakat ini. Diharapkan agar aktiviti ini akan dijalankan
setiap tahun.
ctk@copyright 2011
No comments:
Post a Comment